A en S Financieel Adviseurs BV

Betrokken, betrouwbaar, deskundig


Telefoon 035 750 30 88

A en S ontvangt opnieuw het Wft certificaat

juli 20, 2017Evan AaltenNieuwsReacties uitgeschakeld voor A en S ontvangt opnieuw het Wft certificaat

Kwaliteit advies

Een financieel adviseur moet zich aan de eisen van de Wet op het financieel toezicht (Wft) houden. Deze wet is opgesteld om consumenten te beschermen. Een adviseur die zich aan de eisen van deze wet houdt is vakbekwaam, heeft zijn processen goed op orde, is helder over zijn dienstverlening en kosten en als belangrijkste: hij adviseert je een financieel product dat past bij jouw persoonlijke omstandigheden.

Een financieel adviseur die beschikt over een Wft Certificaat van SVC Compliance voldoet aan deze wettelijke eisen. Wij vinden kwaliteit het allerbelangrijkste en zijn trots dit certificaat weer ontvangen te hebben. Op de site van SVC is meer informatie te vinden over deze certificering: https://www.wftcertificering.nl/consument/


NVM bezorgd over fors hogere kosten nieuwbouwwoning

februari 15, 2017Evan AaltenNieuwsReacties uitgeschakeld voor NVM bezorgd over fors hogere kosten nieuwbouwwoning

De Nederlandse Vereniging van Makelaars (NVM) is bezorgd over mogelijke extra kosten voor een nieuwbouwwoning als gevolg van de nieuwe Bouwkwaliteitswet. Deze regelt dat niet de gemeente, maar bouwbedrijven zelf de kwaliteit van de woning gaan inspecteren. De koper draait op voor deze kosten, die kunnen oplopen tot duizenden euro’s. De bedoeling is dat gemeenten dit compenseren met lagere bouwleges doordat het toezicht komt te vervallen, maar wettelijke garanties zijn er niet daarvoor. Die zijn nodig, want uit de eerste ervaringen blijkt dat gemeenten de bouwleges maar amper laten zakken.

De NVM is in principe voorstander van betere kwaliteitsregels, zodat kopers van een nieuwbouwwoning beschermd zijn tegen bijvoorbeeld constructiefouten. In het verleden bleek het gemeentelijk bouwtoezicht niet altijd te functioneren. “Het is een goede zaak dat bouwbedrijven deze verantwoordelijkheid krijgen. Maar we vragen ons af of alles in de nieuwe wet goed is geregeld. Het mag niet zo zijn dat consumenten straks fors meer betalen omdat gemeenten de leges niet verlagen, terwijl ze hun toezichthoudende taken niet meer uitvoeren”, aldus NVM-voorzitter Ger Jaarsma.

Tweede Kamer

Minister Plasterk (Binnenlandse Zaken en Wonen) wil de wet komende donderdag door de Tweede Kamer loodsen. Eerder hamerden bijna alle fracties in de Tweede Kamer erop dat de leges voor een bouwvergunning omlaag moesten. Maar uit diverse pilots die zijn gehouden, komt naar voren dat gemeenten de leges amper bijstellen. Uit onderzoek in de gemeente Voorst blijkt dat de leges voor een gemiddelde woning van € 4.000,- naar € 3.500,- zijn gedaald, terwijl de private kwaliteitscontrole kopers duizenden euro’s extra kost.

Huizenkopers

Als gemeenten de leges niet aanpassen, betekent dit een lastenverzwaring voor huizenkopers van € 85 miljoen per jaar volgens berekeningen van het EIB. Jaarsma: “Dit is onaanvaardbaar, het zet een rem op de doorstroming in de woningmarkt. De kosten gaan omhoog, en kopers moeten maar afwachten of bouwbedrijven daadwerkelijk zullen zorgen voor meer kwaliteit. Daar heb ik zo mijn twijfels bij, gezien alle ervaringen met nieuwbouwwoningen en de proef in Den Haag.”

De NVM hoopt dat het kabinet de gevolgen van de wet nog eens goed bekijkt. “Het zou een tweetrapsraket moeten zijn, waarbij de kosten voor de consument gelijk blijven – of zelfs verminderen – en de kwaliteit van het product via het toezicht verbetert. We zijn bang dat het systeem nu eerder andersom gaat werken”, aldus Jaarsma.

Bron: NVM

VEH: private kwaliteitsborging, doe het niet!

De oproep die Vereniging Eigen Huis vandaag aan de Tweede Kamer doet over het wetsvoorstel ‘Kwaliteitsborging in de bouw’ is hartgrondig en kort: doe het niet!

Het doordrukken van het nieuwe stelsel leidt naar de stellige verwachting van Vereniging Eigen Huis tot grote nadelen voor de bouwconsument. Die gaat meer betalen voor zijn nieuwbouwhuis terwijl de kwaliteit minder geborgd wordt. Ervaringen, opgedaan met pilotprojecten, zijn dermate desastreus, dat niet alleen de bouwkwaliteit, maar ook de wetgevingskwaliteit in het geding is.

Laat de wal het schip niet keren

Verantwoorde invoering van zo’n grote stelselwijziging is volgens Vereniging Eigen Huis alleen denkbaar als eerst uit goed verlopen experimenten blijkt dat van alle fouten en onvolkomenheden daadwerkelijk is geleerd. Eerder is in de Kamer al gesuggereerd dat “de wal het schip maar moet keren”. Directeur belangenbehartiging Rob Mulder: “Dat is toch ongehoord! In de praktijk springen alle seinen op rood. Wij kunnen het ons eigenlijk niet voorstellen dat de Tweede Kamer werkelijk van mening is dat het verantwoord en zorgvuldig zou zijn om de stelselwijziging maar gewoon over Nederland uit te rollen ten koste van de bouwconsument en zijn woning.”

Knip het wetsvoorstel in tweeën

Vereniging Eigen Huis heeft op 18 januari al gepleit voor een knip in het wetsvoorstel. Het toezichtsysteem met private kwaliteitsborgers zou moeten worden uitgesteld totdat het aantoonbaar werkt. Het wetsvoorstel regelt echter ook dat aannemers veel makkelijker door consumenten aansprakelijk worden gesteld voor de fouten die ze maken. Bovendien wordt de toetsing aan de bouwregels uitgebreid naar wat er daadwerkelijk gebouwd is. Deze onderdelen verdienen snelle invoering, omdat daarmee de positie van de consument direct verbetert.

Bron: VEH

Gering woningaanbod en ontwikkeling hypotheekrente vormen bedreiging voor grote dynamiek op koopwoningmarkt

februari 3, 2017Evan AaltenNieuwsReacties uitgeschakeld voor Gering woningaanbod en ontwikkeling hypotheekrente vormen bedreiging voor grote dynamiek op koopwoningmarkt
Het jaar 2016 kan de boeken in als het beste jaar voor de koopwoningmarkt sinds het uitbreken van de woningmarktcrisis in 2008. Met bijna 215.000 transacties en een koopprijsstijging van 6% op jaarbasis zijn we voor de markt van bestaande koopwoningen weer terug op het niveau van 2007. Dit blijkt uit de ‘Monitor Koopwoningmarkt Q4-2016’.

Download:

Aantal transacties bestaande koopwoningen in 2016 ruim door de 200.000-grens

Het aantal door het Kadaster geregistreerde transacties van woningen (circa 60.900) in het vierde kwartaal van 2016 betekent een flinke stijging ten opzichte van het vierde kwartaal van 2015. Daarmee komt het totaal aantal transacties van woningen in 2016 uit op bijna 215.000 transacties; een totaal dat ruim boven het niveau van 2006 ligt. Op een aantal ‘krappe’ regionale woningmarkten blijken de grenzen van mogelijke transacties op de markt van bestaande koopwoningen echter enigszins bereikt door een tekort aan te koop aangeboden woningen. Zo is in de gemeente Amsterdam het aantal transacties het afgelopen jaar zelfs licht gedaald.

Koopprijzen stijgen in 2016 ook in recordtempo

De mediane verkoopprijs van alle door NVM-makelaars verkochte woningen is fors opgelopen in het vierde kwartaal van 2016 (+3%) en komt over heel 2016 uit op bijna 9%. Een zelfde beeld is te zien bij de Prijsindex Bestaande Koopwoningen (PBK) van alle transacties (gepubliceerd door het Kadaster en het CBS). De PBK is in het jaar 2016 met circa 6% gestegen, waarmee herinneringen aan de beginjaren van deze eeuw worden opgeroepen. Achter deze landelijk gemiddelden gaan wel behoorlijke regionale verschillen schuil. De verkoopprijzen stijgen namelijk sneller in de provincies Noord-Holland, Zuid-Holland en Utrecht en sneller in de grotere steden, dan in het ommeland.

Krapte op de koopwoningmarkt vormt bedreiging in nabije toekomst

Het was al langer duidelijk dat de koopwoningmarkt steeds minder ruim werd, maar eind 2016 is er zelfs weer sprake van een zeer krappe woningmarkt. Huizenkopers konden op de markt van bestaande koopwoningen gemiddeld slechts kiezen uit zes te koop staande woningen en op de nieuwbouwmarkt gemiddeld nog maar uit drie woningen. Het geringe aanbod van te koop staande woningen vormt niet alleen een bedreiging voor het aantal transacties in de komende kwartalen, maar leidt in het laatste kwartaal van 2016 ook mede tot een tempering van het vertrouwen in de koopwoningmarkt onder woonconsumenten. Er is weer sprake van een ‘verkopersmarkt’.

 

Bron: Faculteit Bouwkunde, TU Delft

Meer dan 400 suggesties voor verbetering van de boeterenteclausule

augustus 18, 2016Evan AaltenNieuwsReacties uitgeschakeld voor Meer dan 400 suggesties voor verbetering van de boeterenteclausule
Deze zomer heeft de Stichting Good Governance Monitor in samenwerking met de Stichting New Financial Forum onderzocht hoe aanvaardbaar strikte toepassing van de boeterenteclausule wordt gevonden en welke verbeteringen men nodig vindt. De enquête werd door 664 consumenten, 47 financieel adviseurs, 13 beleggers en 10 geldverstrekkers volledig ingevuld en leverde meer dan 400 suggesties voor verbetering op.

Meest terugkerende suggestie was: afschaffen. Van de consumenten noemde 83 procent het onaanvaardbaar dat de boeterenteclausule strikt wordt toegepast. Verder vond 71 procent van de adviseurs dit en was 30 procent van de geldverstrekkers deze mening toegedaan. De volgende tien combinaties van suggesties voor verbetering werden het meest genoemd:

 

  1. Door toegenomen transparantie en gezonde concurrentie zouden niet alleen de werkelijke kosten mogen worden berekend (conform de Europese hypothekenrichtlijn, MCD) maar ook een plafond moet worden ingesteld ter hoogte van het Belgische systeem te weten drie maanden rente plus dossierkosten bij (gedeeltelijk) oversluiten.
  2. Het recht per jaar om boetevrij af te lossen moet cumulatief werken, resulterend in een recht op 100% boetevrije aflossing na 5 tot 10 jaar (afhankelijk van het afgesproken percentage).
  3. Voorwaarden bij rentemiddeling moeten worden verbeterd o.a. ook boetevrij bij verkoop huis
  4. De nieuwe condities moeten ook gelden voor alle bestaande contracten teneinde rechtsongelijkheid te voorkomen en zowel schuldreductie als koopkracht te bevorderen
  5. Boeterenteclausule moet in balans worden gebracht zodat het een tweezijdige regeling wordt met malus én bonus en beloning bij volmaken van periode of werkelijke opbrengsten en kosten delen.
  6. In sociaal/maatschappelijke zin is er een stelselwijziging nodig die mogelijkheden voor schuldreductie verruimt en het vertrouwen in de financiële sector vergroot.
  7. Lagere lasten maken meer capaciteit vrij om meer af te lossen of de koopkracht te vergroten.
  8. Er is meer transparantie en betere informatie nodig over de werkelijke kosten en hypotheekvoorwaarden en een beter toezicht hierop door AFM.
  9. Eerder aflossen moet fiscaal worden beloond.
  10. Het gevoel van faire behandeling bij consumenten zal worden vergroot door te kijken naar de historie van de klant in termen van totaal betaalde rente en wijzigingen. De eerste keer kan de bank bijvoorbeeld minder kosten rekenen. Ook is dringend gewenst om soepeler om te gaan met boetes en de persoonlijke omstandigheden hierin mee te nemen.

 

Op 6 september is in de Tweede Kamer een beknopt debat gepland over de invoering van de Europese hypohekenrichtlijn (MCD). Het was logistiek niet mogelijk om voorafgaand hieraan de beoogde dialoog met vertegenwoordigers van stakeholders te organiseren. Daarom is deze samenvatting van de enquête uitslag inmiddels verstuurd aan de politiek als mogelijke input voor het debat.

Bron: NewFinancialForum

Vragen over beloofde lagere boetes bij hypotheek aflossen en een voorstel om hypotheekrente te verlagen

augustus 16, 2016Evan AaltenNieuwsReacties uitgeschakeld voor Vragen over beloofde lagere boetes bij hypotheek aflossen en een voorstel om hypotheekrente te verlagen
Volgens de AFM is het glashelder; de ingeperkte wijze waarop banken boeterentes kunnen inzetten geldt voor nieuwe, maar ook voor bestaande hypotheken. De toezichthouder stelt dit naar aanleiding van Kamervragen van Omtzigt en Ronnes (beiden CDA). De Kamerleden willen weten in hoeverre banken de nieuwe regels eerbiedigen.

Een kleine maand geleden werden de nieuwe Europese hypotheekregels (Mortgage Credit Directive,) redelijk geruisloos ingevoerd. Onderdeel hiervan is ook de boeterente die geldverstrekkers in rekening brengen voor het vervroegd aflossen van de hypotheek. Die boete mag op grond van de nieuwe regels alleen nog de werkelijke kosten die de bank moet maken weerspiegelen.

In hun Kamervragen vragen Omtzigt en Ronnes onder meer aan ministers Blok (Wonen), Dijsselbloem (Financiën) en staatssecretaris Wiebes (Financiën) of deze een overzicht kunnen geven op welke wijze de verschillende banken nu hun boeterente berekenen en of ze de nieuwe boeterente alleen laten gelden voor nieuwe of ook voor bestaande hypotheken.

Geen misverstand
Volgens woordvoerder Nicole Reijnen van de AFM kan over dat laatste geen misverstand bestaan. “Het financiële nadeel dat hypotheekverstrekkers sinds de invoering van de MCD op 14 juli in rekening mogen brengen bij het vervroegd aflossen, oversluiten én bij rentemiddeling, geldt ook voor bestaande hypotheekklanten. Dus niet alleen bij nieuwkomers op de markt.”

 

Bron: AM/CDA

Nederlandse financiering hypotheken droogt op

augustus 15, 2016Evan AaltenNieuwsReacties uitgeschakeld voor Nederlandse financiering hypotheken droogt op

Er dreigt een tekort te ontstaan van financiering voor Nederlandse hypotheken. Op termijn moeten daarom buitenlandse partijen worden aangetrokken die geld willen steken in de Nederlandse huizenmarkt.
Dat zegt Dynamic Credit, een vermogensbeheerder en kredietbeoordelaar, maandag in Het Financieele Dagblad (FD). Het bedrijf is gespecialiseerd in het vinden van grote investeerders voor hypotheken.

Veel huizenleningen worden nu nog gefinancierd vanuit Nederland, maar dat gaat volgens Dynamic Credit binnenkort veranderen.

Nederlandse banken willen vanwege de nieuwe toezichtsregels hun hypotheekportefeuille niet al te fors laten groeien. De Rabobank verkocht eerder dit jaar om die reden een deel van zijn hypotheken voor 1 miljard euro aan verzekeraar Vivat.

Gedeeltelijke oplossing
Er zijn wel alternatieve hypotheekfinancierders, zoals Nederlandse pensioenfondsen. Pensioenfonds Metaal en Techniek (PMT), Pensioenfonds Hoogovens (SPH) en Pensioenfonds PGB kondigden in 2014 aan om gezamenlijk in hypotheken te stappen onder de naam Munt Hypotheken. De fondsen willen binnen enkele jaren 5 miljard euro investeren.

Maar dit soort initiatieven bieden maar gedeeltelijk een oplossing, zegt Dynamic Credit. Het bedrijf verwacht dat er tussen eind 2017 en halverwege 2018 minder geld wordt gestoken in nieuwe Nederlandse huizenleningen.

“Er zit een maximum aan het geld dat pensioenfondsen in hypotheken kunnen steken”, zegt Daan Potjer van Dynamic Credit in het FD.

“Stel dat pensioenfondsen zo’n 5 tot 10 procent in hypotheken willen, dat is ongeveer 100 miljard euro. Terwijl er nu per jaar 70 miljard euro aan nieuwe hypotheken wordt uitgegeven. Op een gegeven moment zitten zij aan hun limiet”, aldus Potjer.

Overheid
Zijn collega Bouwe Kuik zegt dat zij nu aan de slag moeten om te voorkomen dat binnen nu en een paar jaar een tekort aan financiering op de hypotheekmarkt ontstaat.

Dynamic Credit hoopt dat de Nederlandse overheid helpt bij het zoeken naar nieuw geld uit het buitenland door onafhankelijke en Engelstalige informatie te verstrekken. Volgens een voorlichter van minister Stef Blok (Wonen) wordt hier al aan gewerkt.

De Nederlandse woningmarkt is weer hersteld na het dieptepunt in 2013. De woningprijzen lopen fors op en het aantal verkochte huizen stijgt weer.

 

Bron: NU

Volg ons